The Bride

(A Therapeutic Catwalk)

'The Bride (A Therapeutic Catwalk)' uit 2010 is het laatste modeproject dat Simon de Boer uitvoerde. 'The Bride' is meer een object dan een echte bruidsjurk: in zijn laatste projecten gebruikt Simon de Boer de mode en wat het voortbrengt steeds vaker om te reflecteren op inhoudelijke, haast filosofische kwesties die aan elk leven raken. Hoe, dat wordt duidelijk als je het essay leest dat Simon de Boer voor het project schreef.

Voor het project werkte Simon de Boer samen met de componist Kieran Klaasen die een stuk voor koor schreef en de fotografen Anika Schwarzloze en Jonas Lund met wie hij eerder samenwerkte voor het project 'Gaten'

 

'The Bride' is verwaardigd uit 300 kilo gedragen bruidsjurken die per kilo werden gekocht bij een Europees verzamelpunt voor afgedankte kleding. Eén kilo is ongeveer één bruidsjurk. 'The Bride' heeft een sleep van 80 meter, een patchwork van lange smalle stroken die uit de jurken werden gesneden nadat alle ruches en kantwerken onder hoge druk en met veel stoom waren platgeperst. Het grootste gedeelte van de sleep zit op een grote rol. De sleep zit vast aan een jurk met een korset. De bovenkant van het korset is afgezet met pofmouwtjes die uit de verschillende jurken werden geknipt, inclusief het okselstuk waar ook zweetplekken in te zien zijn. Hetty Baumeister naaide de sleep - die ook nog netjes gevoerd is en dus gekeerd moest worden - in haar kleine woning: in het totaal bijna 2 km naad. Op de sleep, verborgen voor de toeschouwer, staat een citaat van de filosoof Heraclitus: 'On those stepping into rivers the same, other and other waters flow'.

 

"The Bride' werd meerdere keren geëxposeerd: 2010 in de Oude Kerk, in 2011 in de Nieuwe Kerk op de bruiden-tentoonstelling van Mart Visser en in 2012 in het Machinegebouw op de Westergasfabriek - allen in Amsterdam. 'The Bride' dient geëxposeerd te worden met links en rechts stoelen als bij een catwalk. Op de stoelen staan zes monitoren waarop video's zijn te zien. Deze video's werden gemaakt om de jurken die werden gebruikt - het basismateriaal - te registreren; dansers in zwarte catsuits dansen in de jurken tegen een zwarte achtergrond.

Uit de jurk van 'The Bride' klinkt de opname van het koorstuk dat werd gezongen door het Amsterdamse Rozenkoor o.l.v. Evert van Malkenhorst.

 

De Bride kwam tot stand door een subsidie van het Amsterdams Fonds voor de Kunst.

Omdat Simon de Boer zoveel van Amsterdam houdt en ook omdat hij dat jaar vijftig werd schonk hij 'The Bride' in 2010 aan het Historisch Museum Amsterdam, die ook enkele stukken uit de Jeans Collectie in bezit hebben. Het museum wou het werk echter niet hebben.

Links en rechts: uitnodiging 'The Bride (A therapeutic Catwalk)', onder de catalogus.

Trailer voor 'The Bride' in de Oude Kerk: muziek Kieran Klaasen, video Anika Schwarzloze en Jonas Lund. 

Onder: 'The Bride' in de Nieuwe Kerk Amsterdam, 2011.

Onder links en rechts: 'The Bride' in het koor van de Oude Kerk Amsterdam, 2010. 

'The Bride' in het Machinegebouw, Westergasfabriek Amsterdam, 2012.

Items 2010 #4, door Robbert van Strien.

De Volkskrant 17 augustus 2010, door Romy Muste.

Eerst maakte Simon de Boer een schaalmodel van 'The Bride'. Kleine reepjes stof werden aan elkaar gestikt en ook het citaat van Heraclitus werd in kleine borduurletters op de sleep aangebracht.

'Wat dacht de maker?'. Hieronder het geïllustreerde essay dat Simon de Boer schreef over 'The Bride' - klick op de afbeelding voor een grotere tekst.

In het boekje zat ook een cd met het koorstuk, hieronder te beluisteren.

Onder: De uitnodiging voor de tentoonstelling 'Ode aan de Nederlandse couture' van Nieuwe Kerk-meester 2011, Mart Visser.