GS

Begin jaren negentig werd veel werk van de Franse filosoof Georges Bataille (1897-1962) in het Nederlands vertaald en uitgegeven. Zo ook het gedicht De zonne-anus dat een grote indruk op Simon de Boer maakte. Het gedicht is een een kosmische versmelting van werkelijk alles, de totale seksualisering van de wereld wordt een literair feit, door een antropomorf magisch denken wordt een anus net zo verblindend als de zon.

Simon de Boer besloot het gedicht te gebruiken als een vrijblijvende leidraad voor een nieuwe collectie. Hij koos golden shower (in Nederlands wel plasseks genoemd) als thema maar verborg dat ook weer achter de initialen GS. Platte associaties en grappen van de buitenwereld moest worden voorkomen, deze poëzie is kwetsbaar voor wie hem niet begrijpt.

Binnen het project-concept muteert de golden shower langzaam tot een stevige regenbui in de herfst - waardoor ze elkaar op Batailleaanse wijze parodiëren en een andere werkelijkheid tot stand brengen. Gelijktijdig, binnen de collectie, transfigureert een klassiek of conservatief mannenmode-beeld - een brief, een singlet, een regenjas, een paraplu, tweedelig grijs, een overhemd, bretels, een stropdas - richting een opvoedingskunst van totale lichamelijkheid. Simon de Boer probeert te ontsnappen aan een cultuur-systeem, door het open te breken en van koers te laten veranderen. En dat is in meer of mindere maten eigenlijk op al zijn werk van toepassing.

 

Simon de Boer ontwierp voor de collectie een serie onderbroeken geïnspireerd op de traditionele brief. Hij vertaalde deze naar een wit rubberen versie en vult per variatie steeds meer delen op met transparant rubber dat het lichaam een natte, plakkerige materialiteit verleent. De variaties zijn als het ware stadia van optrekkend vocht in droog, wit katoenen onderbroeken, maar dan uitgevoerd in rubber. Hetzelfde principe werd toegepast op de singlets. Van het transparante rubber werden ook regenjassen gemaakt, een broek met witte bies, bretels en paraplu's.    

Voor het tweedelig pak koos Simon de Boer grijs suède. Dat bracht een mooie spanning tot stand binnen de thematiek: suède mag niet nat worden! Een ander mooi contrast en tevens ook passend bij de stap richting de herfstige hoosbui zijn de reflectie-banden in de mouwen (veilig verkeer) die toch ook weer op kapiteinsstrepen lijken. Broeken hebben uitsneden op de billen - een herhaling van de collecties die aan GS vooraf gingen - en de colberts lieten dat zien als de herfstwind de achterflap omhoog blies.

Het mannenoverhemd werd gemaakt van een transparante stof met een waterachtige look. De stropdas is daar ook van gemaakt, het ruit-stiksel isoleert steeds een parel, de parel is hier de parodie van de druppel, visa versa.

 

De kleine collectie werd op grootse wijze gepresenteerd in discotheek de Roxy. Op het podium stonden twee zelf plassende urinoirs. In het podium waren windmachines gebouwd. Precies op het einde van de show zorgde een boven de dansvloer aangelegde regeninstallatie voor een fikse bui: iedereen werd nat! Simon de Boer maakte een geluidstape voor de show die begint met een druppel en eindigt met een oorverdovende regenbui waarin we Marlyn Monroe nog net horen roepen: Come on, the water's so refreshing! Especially after doing ... you know what!

De socioloog Gert Hekma hield een inleiding op de collectie - dat vond Simon de Boer nodig, bang om van perverse smeerlapperij te worden beschuldigd. De modellen dronken appelsap met een rietje en op hun benen waren gouden strepen geverfd. De pruiken waren van Patrick Moonen, Shampoo Planet. Olivier Jansen maakte de registratie.

 

Simon de Boer zijn exemplaar van De zonne-anus van Georges Bataille, Uitgeverij IJzer, Utrecht.

GS uitnodiging, voorkant, achterkant, binnenkant. Het is voor het eerst dat Simon de Boer het citaat, nu als motto, wees meester en vormgever van jezelf van Nietzsche gebruikt, dat later zijn label zou worden. Ontwerp uitnodiging Devon Ress en Erwin Brinkers, Formica. 

Boven: flyer voor de show in de Roxy. 

Links: Brief in transparant rubber met witte bies. Singlet met transparante pas.

Boven: foto's van de show met de kleding gemaakt van rubber. Onder: pakken van grijs suède en reflecterend band, paraplu's van transparant rubber.

Boven: Langwerpige doos, bekleed met een collage van beelden uit seksblaadjes rond het thema, met daarin een doorgestikte stropdas met in elke ruit een parel. Onder: opwaaiende colberts.

In 1999 organiseerde theatergroep Suver Nuver een serie eenmalige voorstellingen waar ze steeds een andere 'regisseur' voor uitnodigde. Op deze manier verzamelde ze ideeën die uiteindelijk werden gemonteerd tot een reizende voorstelling. Een leuke manier van werken.

Links: de uitnodiging voor de voorstelling die Simon de Boer met de theatermakers Dette Glashouwer, Peer van den Berg en Henk Zwart maakte. Simon de Boer speelde zelf ook mee.

De trap-act uit de eenmalige voorstelling werd een groot succes en heeft het gezelschap vaak gespeeld. Simon de Boer wou voor die scene het GS-thema verwerken in een levende fontein van lichamen. Daar wist Suver Nuver, gehuld in het rubber uit de collectie, wel raad mee!

Onder: de video werd gemaakt op de Parade.

 

De GS-collectie, of delen daarvan werden ook elders geëxposeerd. Links een presentatie op de kunstbeurs in Den Haag als De keuze van Jan Rot. Rechts een installatie gemaakt voor Erolife in Utrecht. In beide presentaties gebruikt Simon de Boer, die dan nog onder zijn eigen naam werkt, voor het eerst het citaat van Nietzsche: wees meester en vormgever van jezelf. Een nieuw logo in de maak.