De Egypt

In 1981 - 21 jaar oud - reisde Simon de Boer in zijn eentje met de trein naar Milaan. Hij moest en zou de Milanese galerie van Studio Alchimia zien die werd opgericht door radicale linkse ontwerpers als Alessandro Mendini. Het nieuwe, spannende en grensoverschrijdend werk dat hij daar zag zou een onvergetelijke indruk maken en richting geven aan zijn toekomstige ontwerppraktijk.

Simon de Boer zat nog op de Rietveld academie toen hij de Egypt ontwierp, helemaal in de geest van Studio Alchimia. Stoel en tafeltje zijn ontworpen om met de hand brieven aan te schrijven - dit in een tijd dat schrijven werd gedaan met een de typemachine en de computer al in aantocht was. Aan de onderkant van het blad, aan de achterkant, hangt een zwarte pennenlade. Vooraan zit een lade voor briefpapier en enveloppen. Het gedeelte van de tafelpoot dat boven het blad uitsteekt blijkt een stapeling van kleine bakjes te zijn waar postzegels en paperclips in passen.

Kunstenaar Hans Frisch (een gewaardeerde collega van Herman Brood) bezat aan de Spuistraat in Amsterdam een galerie. Hij organiseerde de eerste meubelobjecten-tentoonstelling in Nederland (1987): Meubels als kunst als meubel. Door de afschaffing van de BKR waren kunstenaars massaal meubelobjecten gaan maken, in de hoop door de koppeling van kunst met functie (bijvoorbeeld een kast waar je dingen in kunt opbergen) zo een breder publiek aan te spreken. Gezien de aanzwellende postmoderne golf die veroorzaakt werd door ontwerpers van Studio Alchimia en de Memphisgroep, paste dat ook goed in de tijdsgeest. Toen Hans Frisch de Egypt zag wilde hij die graag op de tentoonstelling hebben. Omdat de uitnodiging al gedrukt was werd Simon de Boer zijn naam op de uitnodiging erbij gestempeld. 

Op de tentoonstelling werden in een maand tijd zeven Egypt-sets verkocht, Nederland was duidelijk klaar voor de boodschap van de postmodernisten al was de verkoopprijs - 750,- gulden-  meer dan redelijk. Simon de Boer, die het meubel in het begin zelf maakte, moest aan de slag: wat een galerie-debuut!

In 2008, toen Simon de Boer eens wilde kijken of er meubels van zijn hand op internet waren te vinden trof hij op Marktplaats zijn Egypt aan, aangeboden voor 1700,- euro. 

De Egypt. Foto Jacob Dijkstra.

De Egypt, toch wel fotogeniek, kreeg meteen veel aandacht in de pers. 

Simon de Boer wordt in de make-up gezet voor het programma 'Bij Linda'. Hij en zijn'' Egypt' waren te gast in het praatprogramma samen met o.a. de Dolly Dots met hun nieuwste single 'All the roses' en Marco van Basten die van Linda drop en speculaas kreeg omdat hij die door de transfer naar Spanje wel zou gaan missen... Foto: Björn Hamelink. 

Het video-archief moet nog gedigitaliseerd worden. Hier komt het interview met Simon de Boer in het praatprogramma van Linda de Mol. Tenminste, als de videobanden nog goed blijken te zijn. Wordt vervolgd!

Postmoderne collage, Simon de Boer monteerde zijn ontwerp over een foto van een Egyptisch hiëroglief. Zijn stoelontwerp verbeeld een (fabel)dier. In de oudheid zaten gezaghebbende op dieren, onderdanen zaten op de grond of moesten staan. Door de geschiedenis van de stoel heen kom je daarom regelmatig dier-elementen tegen die in zitmeubels verwerkt werden - bijvoorbeeld houtsnijwerk van leeuwenklauwen onder aan stoelpoten. Pas de moderne ontwerpers van bijvoorbeeld buisstoelen braken met die traditie. Jonge ontwerpers zoals Simon de Boer wilde de verbeelding weer terug en zette zich af tegen het idee van de stoel (of huis) als een machine.

Schaalmodel voor de Egypt 'stoel voor een schrijftafel', gesigneerd met monogram, 1986. Voor elk meubelontwerp maakte Simon de Boer een maquette. Op schaal 1:10 en zo gedetailleerd mogelijk, van kasten konden de deuren of lades vaak ook nog open. 'Dat deed hij als kind al', zegt de moeder van Simon de Boer, 'Aten we met een verjaardag gebak dan was hij vooral geïnteresseerd in de gebaksdoos. Daar maakte hij dan autootjes of huizen van'.

Omdat Simon de Boer op het laatste moment aan de tentoonstelling werd toegevoegd en de uitnodiging al klaar was, werd zijn naam erbij gestempeld. 

De Egypt in de schaduw van een boom, op het Zuiderkerkplein in Amsterdam. Foto Jacob Dijkstra.